Vedtægter for Sørvad Ungdomsklub Youngstez
1. Navn
Klubbens officielle navn er ”Sørvad Ungdomsklub Youngstez”, i daglig tale kaldet
”Klubben”. Klubben har hjemsted i Herning Kommune.
2. Formål
Klubbens formål, er inden rammerne af Folkeoplysningsloven, Idræts- og Fritidsrådet m.m.
at give unge et fast samlingssted. Aftenerne skal bygge på de unges ideer og præmisser
under råd og vejledning fra de voksne.
3. Lokaler
Klubbens virksomhed foregår i lejede eller lånte lokaler. Det er bestyrelsens opgave at
sikre, at der er passende lokaler til rådighed.
Sæsonen for klubvirksomheden lægges så vidt muligt fra september til marts det følgende
år. Klubben skal være åben mindst 1 gang om ugen i 3 timer.
4. Drift
Klubbens drift forventes afholdt ved tilskud fra kommunen i henhold til lov om
Folkeoplysningsloven, Idræts- og Fritidsrådet m.m. samt ved opkrævning af
medlemskontingent. Desuden kan klubbens indtægter suppleres ved at afholde forskellige
arrangementer. Klubbens regnskabsår går fra 1. juli-30. juni.
5. Medlemmer
Klubben kan modtage medlemmer fra de starter i 5. skoleklasse. Medlemmerne kan
fortsætte i klubben til og med 9. klassetrin. Der gives ingen adgang til klubben for
personer, der har indtaget alkohol eller andre euforiserende stoffer. Såfremt et medlem
mod forventning alligevel forsøger eller allerede har indtaget sådanne midler, kan det
medføre bortvisning af medlemmet i en bestemt periode samt der kan tages kontakt til
hjemmet.6. Ledelse
Klubben ledes af en bestyrelse, der har ansvaret for klubbens virksomhed og økonomi.
Bestyrelsen godkender klubbens medarbejdere. De ansatte har overfor bestyrelsen det
pædagogiske ansvar for klubben. Der skal altid være mindst 2 voksne til stede, når
klubben er åben. Lederne udarbejder den årlige plan og det årlige regnskab udarbejdes af
bestyrelsen. Ingen af bestyrelsesmedlemmerne eller klubbens medarbejdere hæfter
personligt for klubbens økonomiske forpligtelser.
7. Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5 medlemmer og 1-2 suppleanter. Bestyrelsen vælges for en 2-årig
periode, så der skiftevis er 2 og 3 på valg. Suppleanterne vælges for 1 år. Bestyrelsen
konstituerer sig selv og fastsætter selv sin forretningsorden. Beslutninger træffes ved
almindeligt stemmeflertal, dog jf. §10 og §11. Der afholdes fælles møder for bestyrelse og
alle medarbejdere. Ungdomsklubben har 1 plads i forretningsudvalget i Sørvad-Kultur-og
Idrætscenter for en 3-årig periode. Det er ikke en betingelse, at denne person sidder i
klubbens bestyrelse samtidig. Der vælges 1 revisor udenfor bestyrelsen.
8. Generalforsamling
Den ordinære generalforsamling afholdes sidste klubaften i oktober og annonceres lokalt
senest 14 dage før afholdelsen. Indkomne forslag til dagsordenen skal være bestyrelsen i
hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Afstemning på generalforsamlingen
foregår ved almindeligt stemmeflertal. Stemmeberettigede er forældre til medlemmer af
klubben. Indkomne forslag til vedtægtsændringer skal ligeledes være bestyrelsen i hænde
senest 8 dage før generalforsamlingen og kan kun vedtages med 75% af de fremmødte.
Dagsorden på ordinær generalforsamling skal minimum indeholde følgende:
1. Valg af dirigent
2. Årsberetning (ved formanden)
3. Godkendelse af revideret regnskab (ved kassereren)
4. Valg af bestyrelse og suppleant samt repræsentant til Sørvad-Kultur-og Idrætscenter
5. Valg af revisor
6. Fastsættelse af kontingent
7. Indkomne forslag8. Eventuelt
9. Møder
Bestyrelsen afholder mindst 2 årlige møder. Ekstraordinært møde afholdes, når formanden
eller 2 medlemmer forlanger det.
10. Ændringer
Ændringer i vedtægterne kan kun finde sted, når mindst 75% af generalforsamlingen
stemmer herfor.
11. Opløsning
Opløsning af klubben besluttes på samme måde som vedtægtsændringer jf. §10.
Eventuelle overskydende midler vil være at anvende til fremme af lignende virksomhed for
byens unge. Hvis klubben ikke har været i virksomhed i 2 år, anvendes eventuelle
overskydende midler på samme måde.
Således vedtaget på generalforsamlingen, Sørvad den 26. oktober 2023
Formand Jannie Korsgaard Mathiasen
Kasserer Ole Munksgaard
Bestyrelsesmedlem Karina Kragelund
Bestyrelsesmedlem Tanja Koefoed Pedersen
Bestyrelsesmedlem Lone Thorsen